روش کار پلتفرمهای تأمین مالی جمعی به چه صورت است؟

پلتفرمهای تأمین مالی جمعی

روش کار پلتفرمهای تأمین مالی جمعی به چه صورت است؟

پلفرمهای تامین مالی جمعی
جدا کننده

برای اینکه با پلتفرمهای تأمین مالی جمعی آشنا شویم، ابتدا لازم است بدانیم که تأمین مالی جمعی چیست.

ما در مقاله مربوط به تأمین مالی جمعی چیست، تعریفی از این روش ارائه دادیم و  گفتیم این روش راهکاری جهت تأمین مالی به ‌وسیله جمع‌آوری مقادیر اندک سرمایه از تعداد زیادی از افراد است.

کرود فاندینگ  که واژه انگلیسی برای تأمین مالی جمعی است، از دو لغت کرود (crowd) به معنای انبوه مردم و فاندینگ (funding) به معنای تأمین سرمایه تشکیل شده است.

اما سوأل اینجاست که ایده‌پردازان و کسانی که به سرمایه نیاز دارند چطور می‌توانند، این تعداد زیاد سرمایه‌داران را بیابند؟

و سوأل دیگر اینکه سرمایه‌دارانی که قصد دارند بر روی ایده‌ها سرمایه‌گذاری کنند، ایده‌پردازان را چطور پیدا می‌کنند؟ سرمایه‌گذاران چطور می‌توانند بین ایده‌های مختلف مقایسه انجام دهند؟

اینجاست که پلتفرمهای تأمین مالی جمعی به عنوان واسطی بین ایده‌پردازان و کسب و کارهای نیازمند سرمایه و همچنین سرمایه گذاران وارد عمل می‌شود.

پلتفرم‌های آنلاین تأمین مالی جمعی، شبیه یک مثلث هستند که رأس اول آن مجریان پلتفرم، رأس دوم آن ایده پردازان و رأس سوم آن سرمایه‌گذاران است.

نام دیگر تأمین مالی جمعی

پلفرمهای تامین مالی جمعی

سرمایه گذاری جمعی از مفهومی به نام جمع سپاری(کراد فاندینگ)گرفته‌ شده است.

منظور از تأمین مالی جمعی این است که افراد بتوانند سرمایه‌های اندک خودشان را به اشتراک بگذارند و سرمایه‌ی لازم را برای شروع کسب و کاری جدید یا پیشبرد پروژه‌ای مشخص تأمین کنند.

در پلتفرمهای آنلاین مربوط به تأمین مالی راهی برای جذب سرمایه‌گذاری در اندازه‌های کوچک ایجاد می‌شود.

به عبارت دیگه، تأمین مالی، گروهی از حامیان مالی‌اند، که به سازمان‌ها و صاحبان کسب و کار یا صاحبان ایده کمک می‌کند تا فعالیت‌ها و ایده‌هایشان را محقق کنند!

سرمایه‌گذاری جمعی به دلیل دسترسی آسان گروه‌های مردمی با استفاده از سامانه‌های تأمین مالی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

با گسترش جمعیت سرمایه‌گذاران فرصتی استثنایی برای صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید که هر سه سمت این فرایند از آن سود می‌برند!

پلفرمهای تامین مالی جمعی

مجریان پلتفرم که فضای لازم برای ارتباط آنلاین افراد را ایجاد می کنند و امنیت لازم برای معاملات و قراردادها را تأمین می‌کند.

ایده‌پرداز یا افراد حقیقی و حقوقی که نیاز به جذب سرمایه دارند.

در نهایت سرمایه‌گذاران هستند که می‌توانند سرمایه‌های خرد یا کلان خود را در موضوعات مورد علاقه‌شان در اختیار ایده‌پردازان و صاحبان کسب و کاران قرار می‌دهند.

سه روش پلتفرمهای تأمین مالی جمعی

پلفرمهای تامین مالی جمعی

پلتفرمهای تأمین مالی جمعی که امکان تعریف پروژه‌ها و تأمین مالی را می‌دهند، به چند شکل طراحی و ساخته می‌شوند. این پلتفرم ها با سه روش پایه‌ای یا ترکیبی از این روش‌ها عمل می کنند!

 

روش اول: بر مبنای اهدا و خیریه:

برخی از این پلتفرم‌ها، ساختاری اهدایی و خیریه‌ای دارند.

در چنین سامانه‌ها، افرادی که در تأمین مالی پروژه مشارکت دارند، انتظار هیچ‌گونه پاداشی را نخواهند داشت.

به عبارت دیگر، مشارکت افراد برای تأمین  مالی پروژه‌ها در پلتفرم‌های اهدایی، مشارکتی خیرخواهانه و دوستانه است.

در دنیا، پلتفرم‌های زیادی بر این مبنا ساخته‌شده است. در ویکی پدیا نام پلتفرم‌هایی نظیر گوفاندمی، کرینگ بریدج، جاست گیوینگ، کازس، اکت بلو، کرادرایز، گیوفوروارد، دانر چوز، فاندلی، رازو و فاندراز در این‌ دسته از پلتفرم‌های تأمین  مالی جمعی آورده شده است.

این پلتفرم‌ها می‌توانند به صورت حوزه مشخص فعالیت داشته باشند. یعنی تنها کمک‌های مالی برای پروژه‌های پزشکی یا تأمین  غذای مناطق محروم را جمع‌آوری کنند.

 

روش دوم: بر مبنای پاداش‌دهنده

شکل دیگر پلتفرمهای تأمین مالی جمعی، پاداش دهنده است.

در این پلتفرم‌ها، به مشارکت‌کنندگان در تأمین مالی پروژه‌ها، پاداش اعطا خواهد شد.

پاداش در سیستم این پلتفرم‌ها، بر اساس درصد مشارکت هر فرد به وی اختصاص داده می‌شود.

معمولاً پاداش‌هایی که در این سیستم‌ها در نظر گرفته می‌شود، به صورت خدمات است. یعنی کارآفرین (تعریف‌کننده‌ی پروژه برای تأمین  مالی) متعهد می‌شود تا نسخه‌های اول محصول و خدمات خود را به صورت رایگان به حامیان خود تقدیم کند.

 

روش سوم: بر مبنای سهام یا وام

حالت سومی که در پلتفرمهای تأمین مالی جمعی وجود دارد، خرید سهام جمعی است.

این شکل، پیچیده‌ترین شکل ممکن برای تأمین مالی جمعی است.

در این نوع از پلتفرم‌ها، به ازای درصد مشارکت افراد در سرمایه‌گذاری، سهام اعطا می‌شود. به عبارت دیگر، افراد با سرمایه‌گذاری در چنین پلتفرم‌هایی، بر روی آن فعالیت، سرمایه‌گذاری کرده و در سود یا زیان شریک خواهد شد.

پلتفرم کسب و کار مباشر

مباشر، پلتفرم مشاوره و پشتیبانی کسب و کارهاست، که با هدف بهبود فضای کسب و کار آغاز به فعالیت نموده است. مباشر این امکان را به کاربران خود می دهد تا در حوزه های تخصصی کسب و کار از طریق راه های ارتباطی متنوع به سهولت و در هر لحظه از شبانه روز به مشاوران مجرب و کارآزموده دسترسی داشته باشند.

وارد صفحه «مشاوره بگیر» شوید و پس از انتخاب رشته، گرایش و مشاور مد نظر خود، با توجه به تعرفه ها و زمان مد نظر خود مشاوره خود را رزرو کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص امور مالی و مالیاتی می‌توانید با کارشناسان  اپلیکیشن مباشر در ارتباط باشید.

نوشته : وحید رمضانپور

شما می توانید مجموعه مقالات را در مجله مباشر دنبال کنید.

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

برای دیدن ویدیوهای آموزشی، مباشر را در آپارات و یوتیوب دنبال کنید.

برای دیدن ویدیوهای آموزشی، مباشر را در آپارات و یوتیوب دنبال کنید.

سایر مقالات

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید؟

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید تا پشتیبانان مباشر در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.