حوزه فعالیت یا اقامتگاه شرکت کجاست؟

حوزه فعالیت یا اقامتگاه شرکت

حوزه فعالیت یا اقامتگاه شرکت

شما را به تماشای ویدیوی «حوزه فعالیت یا اقامتگاه شرکت» دعوت می‌کنیم!
جدا کننده

تعریف و تفاوت اشخاص حقیقی و حقوقی | حوزه فعالیت یا اقامتگاه شرکت

برای تعریف حوزه فعالیت یا اقامتگاه شرکت ابتدا باید بدانیم اقامتگاه به کجا گفته می‌شود؟ و اینکه باید بدانیم اقامتگاه برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی متفاوت است.

در تعاریف قانون اساسی و علم حقوق افراد به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند.

  • اشخاص حقیقی

  • اشخاص حقوقی

اشخاص حقیقی همان شهروندانی هستند که در جامعه زندگی می کنند و اشخاص حقوقی هویتی است که برای شناسایی سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌ها به کار برده می‌شود.

همانطوری که اشخاص حقیقی دارای یک آدرس هستند تا دیگران قادر باشند با آنها ارتباط برقرار کنند.

شخصیت‌های حقوقی هم نیازمند این هستند که اقامتگاهی داشته باشند تا از طریق این اقامتگاه بتوانند فعالیت‌های خودشان را پیگیری کنند.

به عنوان مثال از طریق این اقامتگاه است که می‌توان دعاوی قضایی علیه شخص حقوقی را به نحو مناسبی پیگیری نمود.

از جمله اشخاص حقوقی، می توان به مواردی همچون موسسات ، نهادهای دولتی ، شرکتها و مواردی از این قبیل، اشاره نمود که شخصیت مستقلی محسوب می‌شوند و صاحب حق و تکلیف هستند.

در هر حال، از آن جهت که این قبیل اشخاص نیز، مانند اشخاص حقیقی ، صاحب حق و تکلیف می باشند، ممکن است طرف دعوا قرار گرفته و به همین دلیل، لزوما می بایست اقامتگاه مخصوصی داشته باشند.

حوزه فعالیت یا اقامتگاه شرکت

تعیین اقامتگاه برای اشخاص حقوقی همچون شرکتهای تجاری، این اثر را دارد که تابعیت شرکت، مشخص شده و دعاوی همچون ورشکستگی علیه شرکت، می‌بایست در دادگاهی اقامه شود که اقامتگاه شرکت، در آنجاست.

بنابراین باید مشخص شود که اقامتگاه شخص حقوقی در قانون تجارت کجاست و اگر افراد ، قصد داشته باشند دعاوی علیه شرکت مطرح نمایند، در چه محلی باید این امر انجام شود؟

بر اساس ماده ۵۹۰ قانون تجارت، اقامتگاه شخص حقوقی، محلی است که اداره شخص حقوقی، در آنجا صورت خواهد گرفت.

با این وجود که در قانون تجارت، منظور از محل اداره شخص حقوقی، بیان نشده است، به نظر می رسد منظور از محل اداره اشخاص حقوقی، جایی است که اداره شخص حقوقی، از طریق برگزاری جلسات هیات مدیره، مجامع عمومی شرکت، هیات امنا و غیره، انجام می گیرد و این امر، لزوما با محلی که فعالیتهای مادی و فیزیکی شخص حقوقی انجام می شود، همخوانی ندارد.

نکته مهم در حوزه فعالیت یا اقامتگاه شرکت

نکته اینجاست که نحوه تعیین حوزه فعالیت یا اقامتگاه شرکت اشخاص حقوقی در قانون مدنی، با محل اقامتگاه شخص حقوقی در قانون تجارت، کاملاً متفاوت می باشد.

ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی

در ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی، در کنار اقامتگاه اشخاص حقیقی عنوان شده است. بر اساس این ماده از قانون مدنی، اقامتگاه اشخاص حقوقی، مرکز عملیات آنها می باشد.

منظور از مرکز عملیات شخص حقوقی، آن است که اقدامات مادی ، فیزیکی و عملی که در حیطه فعالیت شخص حقوقی می‌باشد، در کجا انجام می‌گیرد.

به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت تجاری در زمینه ساخت و ساز، در تهران تأسیس شده باشد؛ اما اقدام به ساخت ساختمان در شهر بندرعباس نماید محل فعالیت وی یعنی بندرعباس را باید به عنوان اقامتگاه  قلمداد نمود .

همانطور که ملاحظه می شود ، حوزه فعالیت یا اقامتگاه شرکت شخص حقوقی در قانون مدنی، با اقامتگاه اشخاص حقوقی در قانون تجارت، متفاوت می‌باشد و از آن جهت که این تفاوت، آثار حقوقی خاصی به دنبال دارد، در میان حقوقدانان، در خصوص اقامتگاه قابل اعمال برای این اشخاص، اختلاف نظرهایی مشاهده می شود.

به این معنا که برخی ، اقامتگاه مذکور در قانون مدنی (مرکز عملیات) را صحیح دانسته و دیگران، اقامتگاه تعیین شده در قانون تجارت (مرکز امور مهم شرکت) را ملاک می دانند.

در اینجا شما را با یکی از اصطلاحات حقوقی شرکت‌ها آشنا کردیم.

در صورتی که تمایل دارید که برای توسعه کسب و کارتان شرکت ثبت کنید می توانید از مشاوران ما در پلتفرم مباشر مشاوره بگیرید. همچنین پلتفرم مباشر در اختیار شماست تا خدمات لازم در خصوص امور ثبتی  و امور مالی و مالیاتی را، از جمله حسابداری، مالیات، ثبت و تغییرات شرکت و پلمپ دفاتر را به شما ارائه دهد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی واقع شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت یا سایر امور ثبتی می‌توانید با کارشناسان  اپلیکیشن مباشر مشورت نمایید.

نوشته : وحید رمضانپور

شما می توانید مجموعه موشن گرافیک‌های مباشر را در زیر دنبال کنید.

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

برای دیدن ویدیوهای آموزشی، مباشر را در آپارات و یوتیوب دنبال کنید.

برای دیدن ویدیوهای آموزشی، مباشر را در آپارات و یوتیوب دنبال کنید.

سایر مقالات

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید؟

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید تا پشتیبانان مباشر در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.