مهارتهای مدیران حرفه‌ای که باید به آن مسلط باشید!

مهارتهای مدیران حرفه‌ای

مهارتهای مدیران حرفه‌ای که باید به آنها مسلط باشید!

جدا کننده

آشنایی یک مدیر با مهارتهای مدیران حرفه‌ای باعث می‌شود او در میان سایر مدیران شاخص شده و زمینه را برای رشد و پیشرفت کسب و کار و سایر منابع انسانی و کارکنان فراهم آورد.

هر مدیر حرفه‌ای برای اینکه بتواند در سازمان و در میان کارکنانش به عنوان یک مهره کلیدی و قدرتمند ظاهر شود نیاز هست که مهارت‌های شخصیتی، حرفه‌ای و شغلی خودش را رشد و توسعه دهد.

بیشتر مهارت‌های مدیریتی مربوط به حوزه شخصیتی مدیر می‌باشد.

برخی از این مهارت‌ها مربوط به حوزه ارتباطی و تعامل مدیر با کارکنانش می باشد.

در این مقاله به ۸ مهارت کلیدی که یک مدیر باید در جعبه ابزار مدیریتی خود داشته باشد، می‌پردازیم.

اگر می خواهید با مهارتهای مدیران حرفه‌ای آشنا شوید با ما همراه باشید!

۱. توانایی حل مسأله از مهمترین مهارتهای مدیران حرفه‌ای

۱. توانایی حل مسأله از مهمترین مهارتهای مدیران حرفه‌ای

مهارت حل مسأله یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین مهارت‌ها در مجموعه مهارتهای مدیران حرفه‌ای است.

گاهی اوقات، مهارت حل مسئله (Problem-Solving) را با (Decision-Making) مترادف و هم‌معنی فرض می‌کنند.

در این مقاله ترجیح می‌دهیم مهارت حل مسئله و مهارت تصمیم‌گیری را به عنوان دو مهارت متفاوت (البته با مرزهای مشترک متعدد) مورد توجه قرار دهیم.

ما مهارت حل مسئله را بزرگتر و فراگیرتر از مهارت تصمیم گیری در نظر می‌گیریم.

به عبارتی، با شما قرار می‌گذاریم که تصمیم‌گیری را به انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه‌های پیش رو هم‌معنا بدانیم.

بنابراین، وقتی موارد دیگری از جمله جستجوی مسئله، تشخیص مسئله و خلق و تشخیص راهکارها را زیر عنوان مهارت حل مسئله بررسی می‌کنیم.

طبیعی است که در ادامه‌ی این مسیر، باید مهارت تصمیم گیری به کمک ما بیاید تا  خود را مدیریت کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

مهارت حل مسئله در چه سطوحی قابل تعریف است؟

سطح پایه:  می‌توانم مشکلات خودم را تشخیص دهم. شاید نتوانم آنها را حل کنم. اما حداقل می‌دانم چه مشکلاتی دارم و می‌توانم در میان اطرافیان یا دوستان و آشنایان و متخصصان و کارشناسان، فرد یا افرادی که می‌توانند به حل مشکلاتم کمک کنند را تشخیص دهم.

سطح میانی: نه تنها در تشخیص مشکلاتم توانمند هستم. بلکه معمولاً می‌توانم راهکار مناسب برای آنها را نیز انتخاب و اجرا کنم. اگر هم به دیگران مراجعه می‌کنم، صرفاً برای بهبود کیفیت تحلیل و تصمیم‌گیری است. اما در نهایت خودم از قدرت ریشه یابی و تحلیل و انتخاب راه‌حل بهره‌مند هستم.

سطح پیشرفته: می‌توانم به دیگران در تشخیص مشکلاتشان کمک کنم. گاهی اوقات که انسان‌ها در محیط کار یا خانه، در میانه‌ی مشکلات هستند و به همین علت، به سادگی نمی‌توانند وجود این مشکلات را تشخیص داده یا آنها را ریشه یابی کنند، می‌توانم نقش یک نگاه بی‌طرف با سوگیری کمتر، برای کمک به آنها تبدیل شوم.

سطح خبره: می‌توانم به دیگران کمک کنم تا مهارت حل مسئله‌ی خود را بهبود دهند. به عبارتی بتوانند در زمینه تشخیص مسائل و جستجوی راهکارها و اقدام برای رفع آنها، به سمت استقلال از دیگران گام بردارند و اگر هم دیگران را به کار می‌گیرند، مسئولیت نهایی راهکار انتخاب شده را آگاهانه بر عهده بگیرند.

یک مدیر باید در مهارت حل مسأله مهارت کافی داشته باشد. هر چه مدیر در توانایی حل مسأله و ارائه راهکار و قدرت تصمیم‌گیری خبره‌تر باشد، طبیعتاً سازمان، شرکت یا کارکنان او در مسیر توسعه و پیشبرد اهداف خود موفق‌تر ظاهر می‌شوند.

 

۲. برقراری ارتباط یکی از مهمترین مهارتهای مدیران حرفه‌ای

در پژوهشی که در مجله‌ی هاروارد بیزنس منتشر شد، معلوم شد که ۵۸ درصد افراد به غریبه‌ها بیش از رئیس خود اعتماد دارند. چه چیز باعث شده که این تعداد زیاد از کارمندان چنین نظری داشته باشند؟ احتمالا پاسخ در مهارتهای مدیران حرفه‌ای در کنترل روابط کارکنان  نهفته باشد.

هرچقدر که ارتباط با کارمندانتان را بهتر اداره کنید، شکاف میان شما کمتر می‌شود. اعتماد بیشتری در کل کسب‌وکارتان ایجاد و ابراز عقاید آسانتر خواهد شد. یک رابطه کاری خوب مستلزم اعتماد، احترام، خودآگاهی، پذیرش و ارتباط باز است. بیایید هر یک از این ویژگی ها را بررسی کنیم:

  • اعتماد: وقتی به اعضای تیم خود اعتماد دارید، می توانید صادقانه‌تر صحبت کنید. مجبور نیستید زمان یا انرژی خود را صرف مراقبت از پشت سرتان کنید!
  • احترام: تیم‌هایی که با احترام متقابل کار می‌کنند، برای نظرات و اعمال یکدیگر ارزش قائل هستند و راه‌حل‌هایی مبتنی بر بینش، خرد و خلاقیت جمعی پیدا می‌کنند.
  • خودآگاهی: این بدان معناست که مسئولیت گفتار و اعمال خود را بپذیرید و اجازه ندهید احساسات منفی شما بر افراد اطرافتان تأثیر بگذارد.
  • پذیرش: نه تنها افراد و نظرات متنوع را بپذیرید، بلکه از آنها استقبال کنید! به عنوان مثال، زمانی که همکاران شما نظرات متفاوتی ارائه می دهند، بینش و دیدگاه آنها را در تصمیم گیری خود لحاظ کنید یا حداقل فرهنگ پذیرش عقاید متفاوت ایجاد نمایید.
  • ارتباط باز: همه روابط خوب به ارتباط باز و صادقانه بستگی دارد. چه در ارسال ایمیل یا پیام فوری، ملاقات حضوری یا در تماس های ویدیویی باشید. هرچه با اطرافیان خود معاشرت‌های موثرتری برقرار کنید، روابط بهتری خواهید داشت.

چگونه ارتباط بهتری با کارمندان ایجاد کنیم؟

 

  • پیوند اعتماد:

همیشه باید با کارمندان صادق باشید و هنگام صحبت با آنها، با کلمات بازی نکنید.

هرگز درباره‌ی کارمندان خود بدگویی نکنید یا اطلاعات شخصی آنها را با دیگران مطرح نکنید.

  • شکاف‌ها از میان بردارید:

برقراری ارتباطی آزاد و صادقانه با کارمندان سبب می‌شود دیدگاه‌ها و نیازهای آنها را بهتر درک کنید. از کارمندان قدردانی کنید.

کاری کنید که احساس خاص بودن داشته باشند. نشان دهید که چقدر برای کارشان ارزش قائل هستید. این کار را صادقانه، و نه فقط برای رفع تکلیف، انجام دهید.

قدردانی از عملکرد عالی کارمندان زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، اما باعث ایجاد انگیزه‌ای تازه و مشارکت کارمندان خواهد شد.

  • دوستانه رفتار کنید

مرز باریکی میان رفتار دوستانه و ایجاد ارتباطی شخصی وجود دارد. در برقراری ارتباط کاری با کارمندان لازم است که به آنها توجه کرده و با آنها به شکلی صمیمانه رفتار کنید. اما باید توجه داشت که نمی‌توانید با آنها خودمانی باشید.

  • به کارمندان احترام بگذارید

به کارمندان خود و ایده‌های آنها احترام بگذارید. هیچ وقت رفتاری نداشته باشید که کارمند شما احساس کند نادیده گرفته شده است.

  • ایجاد خودمختاری

مدیریت ارتباط با کارمندان در کنار کنترل امور نیاز به استقلال کاری هم دارد. به کارمندان آزادی عمل دهید.

به کارمندان ارزش دهید و همدلانه رفتار کنید

اگر هر یک از اعضای تیم‌تان دچار مشکل شد، برای کمک کردن به آنها پیش قدم شوید. پشتیبانی از آنها در سختی‌ها و شرایط بحرانی می‌تواند در ارتباط شما تأثیری شگفت‌انگیز داشته باشد.

  • برقراری تعامل به شکل تک به تک

در زمان نیاز کمی جلوتر بروید تا بتوانید با کارمند خود صحبت کنید.

  • نگرشی بر مبنای یادگیری داشته باشید.

عبارت «همیشه حق با رئیس است» را به کار نبرید.

شما می توانید برای ارتقای سطح دانش و اطلاعات خود و همچنین ارتقای مجموعه کسب و کارتان از آموزش‌های رایگان سایت مباشر استفاده کنید.

 

۳. رازداری و محرمانگی از جمله مهارتهای مدیران حرفه‌ای

از دیگر مهارتهای مدیران حرفه‌ای می‌توان به موضوع رازداری و محرمانگی اشاره کرد. راز در لغت به آنچه که مخفی، پنهان و پوشیده است، و شخص تمایلی به بیان آن ندارد گفته می شود. رازداری به معنای حفظ اسرار پوشیده و مخفی نگهداشتن عمدی آن است. راز بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر و بخشی از حریم خصوصی هر فرد است. رازداری، فضیلتی اخلاقی است که در توفیق یافتن به انجام دادن کارها و پیروزی و نیک بختی انسان ها نقش بسزایی دارد. رازداری نوعی احترام به حریم شخصی فرد تلقی نمود. رازداری از بعد مذهبی، اخلاقی و انسانی، صفتی پسندیده است و به اعتماد و بهبود روابط مان کمک می کند.

فرد رازدار احساس کنترل داشتن بر محیط و دیگران را القا می کند. رازداری نشان دهنده وجود اعتماد بنفس است. رازگشایی نشانه تضعیف اعتماد بنفس و احساس ناتوانی و سستی است. رازداری نشان دهنده رشد هویت فردی، اجتماعی و شخصیتی فرد است. رازداری موجب ایجاد و حفظ حریم خصوصی، احساس امنیت، آرامش و سلامت روان می شود

۴. مشاوره از دیگر مهارتهای مدیران حرفه‌ای

به عنوان یک مهارت کلیدی از جمله مهارت‌های مدیران حرفه ای، متخصصان منابع انسانی باید مشاوران قابل اعتماد و مطمئنی برای همه ذی‌نفعان شرکت باشند. آن‌ها باید بتوانند به کارکنان، مدیران عملیاتی (سرپرستان) و مدیران ارشد، در ارتباط با مسائلشان مشاوره دهند.

نمونه‌ی این مسائل در حوزه عملیاتی می‌تواند تهیه برنامه‌ی بازگشت به کار برای یکی از نیروها یا کمک به یکی از مدیران ارشد در نگارش یک نامه رسمی باشد. مسائل فنی‌تر نظیر مشاوره در تجدید ساختارها نیز، در حیطه منابع انسانی جای می‌گیرند. مسائل استراتژیک نیز شامل یکپارچه‌سازی اقدامات منابع انسانی، جهت همسو کردن آن‌ها با مسیر کلی کسب و کار است.

اما صرف مشاوره دادن به ذی‌نفعان مهم نیست، بلکه شیوه‌ی ارائه‌ی مشورت نیز مهم است. برای تثبیت جایگاه خود به عنوان یک مشاور قابل اعتماد، لازم است با دیگران به طور مستمر ارتباط و تعامل داشته باشید؛ به‌گونه‌ای که هم اعتمادسازی انجام دهید و هم به عنوان صاحب‌نظری مطمئن نزد دیگران شناخته شوید.

فرد رازدار احساس کنترل داشتن بر محیط و دیگران را القا می کند. رازداری نشان دهنده وجود اعتماد بنفس است. رازگشایی نشانه تضعیف اعتماد بنفس و احساس ناتوانی و سستی است. رازداری نشان دهنده رشد هویت فردی، اجتماعی و شخصیتی فرد است. رازداری موجب ایجاد و حفظ حریم خصوصی، احساس امنیت، آرامش و سلامت روان می شود

۵. همدلی از دیگر مهارتهای مدیران حرفه‌ای

هم‌دلی، توانایی برقراری ارتباط با احساسات دیگران و درک دنیا از چشم‌انداز آن‌هاست. احترام نیز به معنی برخورد یکسان با همه، فارغ از تفاوت‌هایشان است. این دو مهارت شما را قادر می‌سازد تا از مهارت‌های دیگر نظیر مدیریت تعارضات، مذاکره، ارتباطات و مربی‌گری بهره بگیرید.

درک چالش‌ها و تجربیات منحصر به فرد دیگران، به شما کمک می‌کند تا یک مساله را از دیدگاه آن‌ها نگاه کنید. احترام به تفاوت‌های فرهنگی، تکیه کلام‌ها و سایر ناهمسانی‌ها، موجب می‌شود تا همه کارکنان احساس ارزشمندی و تعلق داشته باشند. احترام و هم‌دلی، به بهبود رفاه و رضایت کارکنان کمک کرده، و فرهنگ سازمانی سالم‌تری را رقم می‌زند.

۶. مهارت تصمیم‌گیری

مهارت تصمیم‌گیری به معنای توانایی رسیدن به بهترین نتیجه، به کمک تحلیل جامع اطلاعات است. هنگام کار در حوزه منابع انسانی، گرفتن تصمیمات سخت به کار هر روزتان بدل می‌شود. مهارت تصمیم‌گیری شما، بر تمام مراحل حضور یک فرد در سازمان (از شناسایی افراد مستعد تا فرایند استخدام، مدیریت عملکرد، جبران خدمات و خروج از سازمان) تأثیرگذار است. مهارت تصمیم‌گیری شما تعیین می‌کند که کدامیک از داوطلبان تبدیل به یکی از اعضای شرکت می‌شود، و تا چه میزان به کار خود احساس تعلق خواهد داشت.

مهارت تصمیم‌گیری به شما در ارزیابی نقاط قوت و ضعف یک انتخاب، تحلیل اطلاعات پیچیده، و رسیدن به اثربخش‌ترین راه حل در کوتاه‌ترین زمان، کمک می‌کند.

۷. آگاهی و حساسیت نسبت به مسائل فرهنگی

این مهارت به ویژگی‌های سازمان بستگی دارد؛ و به خصوص، در شرکت‌های بین‌المللی اهمیت پیدا می‌کند. هنگام کار با مدیران و کارکنان از کشورهای مختلف، باید نسبت به تفاوت‌های فرهنگی آگاه باشید.

این تفاوت‌های فرهنگی بر تصمیمات شما در استخدام، نگهداشت و ارتقای کارکنان تاثیر می‌گذارد. حتی در فرآیند ارزیابی عملکرد نیز، تفاوت‌های زیادی در شیوه‌ی ارتباطی مناسب وجود دارد. مردم کشورهایی چون روسیه و هلند بیشتر صراحت لحن را می‌پسندند، در صورتی که در ژاپن و آسیای جنوب شرقی، لحن غیرمستقیم کاربرد بیشتری دارد.

استفاده از شیوه غلط در ارتباط ممکن است باعث شود تا پیامتان کم‌اهمیت تلقی شده، یا موجب آزردگی برخی افراد شود. بهتر است در ارتباط با کارکنانی که به فرهنگ‌های غیرمستقیم تعلق دارند، از نمادها و نشانه‌هایی که برایشان آشناست بهره گیرید. توجه به این نکته یکی از مهمترین مهارتهای مدیران حرفه ای است.

۸. رهبری

در موارد بسیاری از شما به عنوان متخصص منابع انسانی انتظار می‌رود تا نقش رهبر واحد خود را ایفا کنید. توانایی شما برای پیش‌قدم شدن در کارها و گرفتن تصمیمات کارساز (چه برای کارکنان و چه برای شرکت)، نقشی حیاتی در رشد حرفه‌ای شما و تیمتان دارد.

علاوه بر این، شما باید بتوانید با تشویق اعضای تیم خود به ریسک‌پذیری و ارتباطات گشوده، خلاقیت آن‌ها را شکوفا کنید. باید همواره به دنبال راه‌هایی برای هوشمندانه کار کردن (نه سخت کار کردن) باشید، تا بتوانید از منابع محدود در اختیار تیمتان، بیشترین بهره را ببرید.

با در اختیار داشتن مجموعه این مهارت‌ها، به یک فرد حرفه‌ای در منابع انسانی تبدیل می‌شوید که توانایی ایجاد تغییرات بزرگ را دارد.

شما می توانید برای پیشی گرفتن از رقبایتان و یافتن بهترین راه و استراتژی برای توسعه کسب و کارتان با مشاورین ما در مباشر در ارتباط باشید!

 

منابع انسانی حوزه‌ای مترقی و در حال تکامل است، که فرصت‌های فراوانی برای رشد و موفقیت دارد. اما برای پیشرفت حقیقی در آن، به چیزی بیش از مردم‌داری احتیاج دارید.

برای دستیابی به نتایج عالی، نیاز دارید تا جای ممکن در مهارت‌های مدیران حرفه ای خبره شوید. با در اختیار داشتن مجموعه این مهارت‌ها، آن‌قدر کاردان می‌شوید که بتوانید سازمان و واحد خود را در مسیر موفقیت هدایت کنید.

پلتفرم کسب و کار مباشر

مباشر، پلتفرم مشاوره و پشتیبانی کسب و کارهاست، که با هدف بهبود فضای کسب و کار آغاز به فعالیت نموده است. مباشر این امکان را به کاربران خود می دهد تا در حوزه های تخصصی کسب و کار از طریق راه های ارتباطی متنوع به سهولت و در هر لحظه از شبانه روز به مشاوران مجرب و کارآزموده دسترسی داشته باشند.

وارد صفحه «مشاوره بگیر» شوید و پس از انتخاب رشته، گرایش و مشاور مد نظر خود، با توجه به تعرفه ها و زمان مد نظر خود مشاوره خود را رزرو کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص امور مالی و مالیاتی می‌توانید با کارشناسان  اپلیکیشن مباشر در ارتباط باشید.

نوشته : وحید رمضانپور

شما می توانید مجموعه مقالات را در مجله مباشر دنبال کنید.

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

برای دیدن ویدیوهای آموزشی، مباشر را در آپارات و یوتیوب دنبال کنید.

برای دیدن ویدیوهای آموزشی، مباشر را در آپارات و یوتیوب دنبال کنید.

سایر مقالات

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید؟

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید تا پشتیبانان مباشر در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.