تأمین مالی جمعی چیست؟

پلتفرمهای تأمین مالی جمعی

تأمین مالی جمعی چیست؟ | Crowdfunding

پلفرمهای تامین مالی جمعی
جدا کننده

تأمین مالی جمعی راهکاری جهت تأمین مالی به ‌وسیله جمع‌آوری مقادیر اندک سرمایه از تعداد زیادی از افراد است.

کرود فاندینگ (تأمین  مالی جمعی) از دو لغت کرود (crowd) به معنای انبوه مردم و فاندینگ (funding) به معنای تأمین سرمایه تشکیل شده است.

در این روش، تأمین  مالی یک ایده، پروژه یا کسب‌وکار توسط تعداد زیادی از افراد داوطلب انجام می‌شود.

افزایش تعداد حامیان موجب نیاز به پرداخت مبالغ کم برای هر فرد می‌شود و شاید بتوان گفت مزیت و موفقیت اصلی تأمین مالی جمعی همین نکته است.

در این مقاله قصد داریم بیشتر در این باره صحبت کنیم و در ادامه توضیح بدهیم که چگونه باید برای جذب و تأمین مالی جمعی اقدام کنیم؟

مفهوم کلی تأمین مالی جمعی چیست؟

پلفرمهای تامین مالی جمعی

فرض کنید تصمیم دارید یک کسب و کار راه‌اندازی کنید.

برای اجرای این کسب و کار به چه ابزارها و چه امکاناتی نیاز دارید؟

شما برای راه اندازی کسب و کارتان

  • به یک ایده
  • اطلاعات کافی در خصوص اجرای آن ایده
  • محلی برای اجرای ایده مثلاْ یک شرکت یا یک مغازه
  • نیروی انسانی
  • ابزار و تجهیزات کافی
  • محلی برای تأمین منابع و ماده خام برای تهیه محصول
  • محلی برای فروش محصولات و خدمات آن کسب و کار
  • شاید ده‌ها مورد دیگر
    نیاز دارید.

اما بی شک به این مسأله آگاهی دارید که شما می‌توانید با داشتن سرمایه و پول هر کدام از این چرخدنده‌های ضروری برای ساخت کسب و کار را تهیه کنید.

واقعیت این است که سرمایه و پول کلیدی است که قفل هر کسب و کاری را باز می کند.

 

 

اگر سرمایه وجود نداشته باشد چه باید بکنیم؟

اگر ایده کسب و کاری داشته باشید و بعلاوه بخشی از امکانات برای کسب و کارتان موجود است؛ ولی نیاز دارید که امکانات کامل‌تری داشته باشید.

اگر یک کسب و کار کوچک دارید و قصد دارید آن را گسترش و توسعه دهید و نیاز شما داشتن سرمایه بیشتر است، چه می کنید؟

  • احتمالاْ شما می‌توانید برای تأمین مالی از وام استفاده کنید.
  • شاید به دنبال شریک هستید تا بخشی از سرمایه مورد نیاز شما را تأمین  کند.
  • در این بین روش‌های دیگری هم برای یافتن سرمایه‌گذار پیش روی شما قرار دارد از جمله رفتن به سراغ
    • فرشته‌های سرمایه گذار

       صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر

    •  استفاده از حمایت‌های دولتی
    • پیش‌فروشی
    • پناه بردن به پس‌انداز شخصی

اما یکی از راه‌های دیگری که این روزها مورد توجه ایده پردازان و صاحبین کسب و کار قرار گرفته است، جذب سرمایه از طریق تأمین مالی جمعی است.

دو مرحلهٔ اساسی تأمین مالی جمعی

پلفرمهای تامین مالی جمعی

کلمه تأمین مالی جمعی در واقع ترجمه  crowdfunding است.

به طور ساده تأمین مالی جمعی را می توان روشی برای تأمین سرمایه یک کسب و کار از طریق جذب سرمایه‌های کوچک سرمایه‌گذاران تعریف کرد.

این فرایند شامل دو مرحلهٔ اصلی است:

در مرحلهٔ اول این فرایند ایده‌پردازان یا کسانی که برای توسعهٔ کسب و کارشان نیاز به سرمایه دارند، ایده‌های خود را در یک پلتفرم قرار می‌دهند.

در مرحلهٔ دوم سرمایه‌گذاران مختلف پس از بررسی این ایده‌ها بر اساس علایقشان روی ایده‌ای سرمایه‌گذاری می کنند.

از تجمیع سرمایه‌های کوچک سرمایه‌گذاران مقدار سرمایه مورد نیاز برای آن کسب و کار تأمین  می‌شود و پس از به کار بردن سرمایه مبلغ سودی بر اساس آنچه در ابتدا در قرارداد ذکر شده‌است به سرمایه گذاران تعلق می‌گیرد.

این کلمه را از مفهومی به نام جمع سپاری crowdfunding  گرفته‌اند.

منظور از جمع سپاری این است که افراد بتوانند سرمایه‌های اندک خود را به اشتراک گذاشته و سرمایهٔ لازم را برای شروع کسب و کاری جدید یا پیشبرد پروژه‌ای مشخص تأمین  کنند.

در واقع افراد نقش سرمایه‌گذار را ایفا می‌کنند و راهی برای جذب سرمایه‌گذاری در اندازه‌های کوچک ایجاد می‌شود.

تاریخچهٔ تأمین مالی جمعی

پلفرمهای تامین مالی جمعی

ایجاد تأمین مالی جمعی  به صورت سازمان‌یافته، از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ آغاز شد.

در آن سال‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی، رغبتی به وام دادن نداشتند. از طرف دیگر شرکت‌ها و کارآفرینان، برای رسیدن به اهداف خود، نیازمند پول بودند. این نیاز، سبب شد تا آن‌ها به دنبال روش‌های دیگری برای تأمین مالی باشند.

تأمین مالی جمعی، شکل سازمان‌یافته‌ی مشارکت دوست و اقوام در خصوص جمع‌آوری هزینه برای یک هدف خاص است.

روشن است که مبالغ کلان برای پروژه‌های بزرگ اقتصادی، با پرداخت هزینه از سوی گروه کوچک،‌ امکان‌پذیر نیست. در نتیجه، در روش تأمین مالی جمعی به شکل امروزی، تیم افرادی که در پرداخت هزینه‌ها مشارکت دارند، بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شود. در واقع در این روش جمع‌آوری پول و تأمین مالی برای هدف تعیین شده، محدود به دوست و خویشاوند نخواهد بود.

بسیاری از ما، تجربه‌ی مشارکت در تأمین  مالی جمعی crowdfunding  را داشته‌ایم!

  • به عنوان مثال زمانی این تجربه در خصوص فعالیت‌های خیریه‌ای نیز بسیار دیده می‌شود.
    صندوق‌های صدقات و یا جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای کمک به یک یا چند خانوار، نمونه‌ای از مشارکت جمعی تمام مردمی است که در آن صندوق، مشارکت مالی داشته‌اند.
  • مشارکت یک تیم دانشجویی برای اجرای یک پروژه و … نمونه‌هایی از مشارکت جمعی است که در زندگی خود، با آن مواجه می‌شویم.

تاریخچهٔ تأمین مالی جمعی

پلفرمهای تامین مالی جمعی
  • پلتفرمی که فضای لازم برای ارتباط آنلاین افراد را ایجاد می کند و امنیت لازم برای معاملات و قراردادها را تأمین می‌کند.

  • ایده‌پرداز یا افرادی که نیاز به جذب سرمایه دارند، رأس دیگر این مثلث را تشکیل می‌دهند.

  • در نهایت سرمایه‌گذاران هستند که می‌توانند سرمایه‌های خرد یا کلان خود را در موضوعات مورد علاقه‌شان در اختیار رأس دوم این مثلث قرار دهند.

پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی با سه روش پایه‌ای یا ترکیبی از این روش‌ها ایجاد می‌شوند.

پلفرمهای تامین مالی جمعی

روش اول: بر مبنای اهدا و خیریه:

پلتفرم‌هایی که امکان تعریف پروژه‌ها و تأمین  مالی را می‌دهند، به چند شکل طراحی و ساخته می‌شوند. برخی از این پلتفرم‌ها، ساختاری اهدایی و خیریه‌ای دارند. در چنین پلتفرم‌هایی، افرادی که در تأمین  مالی پروژه مشارکت دارند، انتظار هیچ‌گونه پاداشی را نخواهند داشت. به عبارت دیگر، مشارکت افراد برای تأمین  مالی پروژه‌ها در پلتفرم‌های اهدایی، مشارکتی خیرخواهانه و دوستانه است. در دنیا، پلتفرم‌های زیادی بر این مبنا ساخته‌شده است. در ویکی پدیا نام پلتفرم‌هایی نظیر گوفاندمی، کرینگ بریدج، جاست گیوینگ، کازس، اکت بلو، کرادرایز، گیوفوروارد، دانر چوز، فاندلی، رازو و فاندراز در این‌ دسته از پلتفرم‌های تأمین  مالی جمعی آورده شده است.

این پلتفرم‌ها می‌توانند به صورت حوزه مشخص فعالیت داشته باشند. یعنی تنها کمک‌های مالی برای پروژه‌های پزشکی یا تأمین  غذای مناطق محروم را جمع‌آوری کنند.

روش دوم: بر مبنای پاداش‌دهنده

شکل دیگر پلتفرم‌های تأمین  مالی جمعی، پاداش دهنده است. در این پلتفرم‌ها، به مشارکت‌کنندگان در تأمین  مالی پروژه‌ها، پاداش اعطا خواهد شد. پاداش در سیستم این پلتفرم‌ها، بر اساس درصد مشارکت هر فرد به وی اختصاص داده می‌شود. معمولاً پاداش‌هایی که در این سیستم‌ها در نظر گرفته می‌شود، به صورت خدمات است. یعنی کارآفرین (تعریف‌کننده‌ی پروژه برای تأمین  مالی) متعهد می‌شود تا نسخه‌های اول محصول و خدمات خود را به صورت رایگان به حامیان خود تقدیم کند.

روش سوم: بر مبنای سهام یا وام

حالت سومی که در پلتفرم‌های تأمین  مالی جمعی وجود دارد، خرید سهام جمعی است. این شکل، پیچیده‌ترین شکل ممکن برای تأمین  مالی جمعی است. در این نوع از پلتفرم‌ها، به ازای درصد مشارکت افراد در سرمایه‌گذاری، سهام اعطا می‌شود. به عبارت دیگر، افراد با سرمایه‌گذاری در چنین پلتفرم‌هایی، بر روی آن فعالیت، سرمایه‌گذاری کرده و در سود یا زیان شریک خواهد شد.

جذب سرمایه برای ایده‌پردازان

سرعت، سهولت، شفافیت و مدیریت بهتر ریسک‌ها چهار ویژگی اساسی در پیدا کردن سرمایه گذار از طریق پلتفرمهای تأمین مالی جمعی هستند. برای یافتن سرمایه گذار از این طریق، پنج مرحله را طی می‌کنیم که عبارتند از:

  1. ارسال درخواست پذیرش طرح سرمایه پذیری به عنوان کارآفرین یا صاحب کسب و کار
  2. بررسی شرایط طرح و ارزیابی سود و ریسک‌ها توسط کارشناسان پلتفرم تأمین مالی جمعی
  3. انتشار فراخوان تامین مالی جمعی (سرمایه گذاری جمعی) در پلتفرم
  4. شروع یافتن سرمایه گذار و تزریق سرمایه از طرف آنها
  5. اعلام پایان فراخوان و انتقال سرمایه جمعی آوری شده به ایده‌‌پرداز، کارآفرین یا صاحب کسب و کاری که به دنبال سرمایه است.

 

سرمایه‌گذاران هم می‌توانند با مراجعه به پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی پروژه‌های مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند و با توجه به طرح‌های پیشنهادی هر پلتفرم و با توجه به بودجه‌ای که قصد دارند در سبد سرمایه گذاری خود قرار دهند، در یکی از این طرح‌ها مشارکت کنند.

شما چه به عنوان ایده‌پرداز و چه به عنوان کارآفرین می‌دانید که روش‌های جذب سرمایه یا سرمایه گذاری بسیار زیاد و متفاوت است. آشنایی کامل با تمام روش‌های سرمایه گذاری عملاْ غیر ممکن است.

مثلاً شما نمی‌توانید همزمان یک متخصص درجه یک در زمینه سرمایه‌گذاری در بورس، ملک، ارزدیجیتال و استارتاپ باشید. از طرفی تغییراتی که به یکباره در بازارهای مالی اتفاق می‌افتد و همچنین اهمیت داشتن داده‌های به روز در هر بازار مالی سبب می شود که شما برای هر گونه سرمایه گذاری و یا سرمایه پذیری نیاز به دریافت مشاوره در آن تخصص با مشاوران و فعالان آن حوزه داشته باشید.

پلتفرم کسب و کار مباشر

مباشر، پلتفرم مشاوره و پشتیبانی کسب و کارهاست، که با هدف بهبود فضای کسب و کار آغاز به فعالیت نموده است. مباشر این امکان را به کاربران خود می دهد تا در حوزه های تخصصی کسب و کار از طریق راه های ارتباطی متنوع به سهولت و در هر لحظه از شبانه روز به مشاوران مجرب و کارآزموده دسترسی داشته باشند.

وارد صفحه «مشاوره بگیر» شوید و پس از انتخاب رشته، گرایش و مشاور مد نظر خود، با توجه به تعرفه ها و زمان مد نظر خود مشاوره خود را رزرو کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص امور مالی و مالیاتی می‌توانید با کارشناسان  اپلیکیشن مباشر در ارتباط باشید.

نوشته : وحید رمضانپور

شما می توانید مجموعه مقالات را در مجله مباشر دنبال کنید.

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

برای دیدن ویدیوهای آموزشی، مباشر را در آپارات و یوتیوب دنبال کنید.

برای دیدن ویدیوهای آموزشی، مباشر را در آپارات و یوتیوب دنبال کنید.

سایر مقالات

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید؟

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید تا پشتیبانان مباشر در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.